onsdag 13 februari 2013

Alltså jag har inte vaknat på fel sida eller så

Det är få folkgrupper jag avskyr så som jag avskyr cyklisterna.

En grupp av dem anser sig ha nångon form av outtalad förkörsrätt överallt, och verkar tro att vi andra dödliga besitter någon form av övernaturliga krafter som både ser dem och hinner få stopp på eget fordon närvde kommer utsvävandes från ingenstans. Och oavsett vad som händer så är felet någon annans, aldrig deras eget. Ofta kläs denna grupp i färggranna trikåer.

Sedan så har vi den där andra gruppen av cyklister som jag väljer att bunta in i kategorin "haschtomte". Jag stötte på en sådan idag som var ute och skjutsade sin spade på bilvägen. Att det fanns en plogad cykelbana två centimeter åt höger hade tydligen inte noterats av vederbörande.

Tomten cyklade så sakta att jag i uppförsbacke tvungades att bromsa, trots att bilen bara krypkör (har ju automatbil). Hastighetsmätaren stog på noll.

Bara det faktum att jag under pågående färd lyckades krångla upp telefonen och ta en bild på honom är väl tecken nog hur s.a.k.t.a det gick.

Väl uttänkt av denne eftersom det är mittrefug längs hela vägen och tomten var utrustad med hörselkåpor med antenn.

En del av mig kände ett starkt begär att köra på kärran lite så han tappade spaden. Vara lite av min egna rättsväsende.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar