tisdag 8 november 2011

Vara förutseende

Alltså, jag VET att det inte är bra för nerverna att läsa inne på Familjeliv, men det blir lite som den där bilolyckan, man tittar även fast man vet att det inte är bra för en.

Men det är en sak jag har reagerat på och det har fångat min uppmärksamhet. Jag måste nämligen byta bank men jag vet inte vilken det är, därför slänger jag över frågan till er.

För i de där trådarna som är skriva av folk som sitter i en sjukt taskig ekonomisk sits, som de som tex har blivit utförsäkrade och hamnat mellan stolarna och har ett desponibelt belopp på -158 kr på kontot, och vänder sig i ett desperat sista försök till FL för att få råd hur man ska få mat till barnen.

"Men ni får väl leva på era besparingar" säger något snille.

Trådstartaren intygar då att fanns det besparingar skulle de självklart användas, men nu kan man inte spara enorma summor pengar om man levt på existensminimun i flera år.

"Men då har DU prioriterat DÅLIGT! Man KAN faktiskt leva på havregrynsgröt hela livet!!" skriker ett annat snille och anklagar trådstartaren för att denne inte levde på havregrynsgröt för 15 år sedan och var lite förutseende.

Sedan så ska trådstartaren leva med ett dåligt samvete resten av sitt liv för att hen ville äta riktig mat, annars har hen inte gjort sig förtjänt av socialbidrag, och för att inte glömma, det allra viktigaste, visa enorm tacksamhet att just FL´s medlemmar försörjer JUST hen.

Och sådär håller det på. Precis som om det skulle hjälpa den stackars utsatta saten i just det ögonblicket.

Men läser man igenom hela tråden kan jag ändå dra slutsatsen att det finns en form av sparkonto som har som grundprincip att:

1. Pengarna tar aldrig slut oavsett hur många år av arbetslöshet och sjukdom du drabbas av och måste ha detta sparkonto som din källa till försörjning.

2. Kontot har fyllt på sig själv. Iallafall om du alltid levt fattigt och aldrig kunnat spara. Du behöver inte på något sätt alls ha haft en inkomst och sparat själv.


Så, kära vänner, är det någon som vet vilken bank det är? Jag har aldrig hört talats om denna sparandeform tidigare, men uppenbarligen måste den existera eftersom den är så omtalad på FL.

Lite dåligt faktiskt att inte alla har varit förutseende nog och skaffat detta konto. Riktigt klantigt måste jag säga, herreud, lite ansvar måste man väl ta liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar