lördag 26 maj 2012

Leksands medeltidsmarknad

Ny dag och nya äventyr.

Idag packade jag in kidsen i bilen i ottan, for förbi svärmor och lämnade Linnéa där och drog sedan till Leksand med pojkarna.

Har alltid velat åka dit, och ja, nu kan jag ju det, och då ska jag göra det.



En riddare pysslar med sin häst.



Riddarnas hästtält?



Inträdesskylten.



Inne på marknaden.



En smedja?



Här fick man stå och skämmas.



Denna man var en hejjare på att göra runstenar.



En stunds paus för att äta lite matsäck.



Sedan sköts det pilar med båge.





Sedan avslutade vi dagen med att se tonerspelen.









Gud vad mysigt det var att gå där. Alla stånden låg huller om buller, det var trångt och ingen ordning alls, precis så där som man kan tänka sig att det var på medeltiden.

Hela marknaden var som att gå inne i ett skådespeleri, och även många besökare var utklädda.

Vet inte vad saker och ting kostade där, då jag inte hade något intresse av "medeltidsprylar", det mesta var ju hantverk, fina sådana men inget jag har behov av. Handlade bara kaffe av hon som kokade kaffe i en kittel.

När vi var nöjda med marknaden packade vi in oss i en kokhet bil med värdelös fläkt, och åkte hela den långa tråkiga vägen hem igen.

Förbi svärmor som bjöd på kaffe och hembakad paj med glass, som satt riktigt fint. Dock fick det lilla besöket ett abrupt slut då Oscar hostade en massa tills han spydde ner hela deras altan.

Så nu sitter jag här med sönderbrända axlar och tvingas se på Eurovision songcontest. Dagens höjdpunkter har ju helt klart passerat med flera timmar om jag säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar