torsdag 8 december 2011

Inte helt oväntat

Snön kom igår, alltså den där snön som ser ut att ha parkerat sin breda röv på gräsmattan och verkar vara här för att stanna. Därför fick jag agera som draghäst igår åt barnen och köra pulka/snowracer kors och tvärs, därför har jag så ont i ryggen idag.

Så jag satt här nu på morgonen med Oscar och tittade på barnkanalen och tyckte synd om mig själv, och då är det ett program med en rödhårig tjej som sjunger, och så pratar hon skånska.

Jag börjar ifrågasätta vilket typ av språk skånska är egentligen. Men nu tror jag inte att jag vågar åka till Skåne längre. Det verkar vara lite läskiga de där skåningarna.

En sång hon sjöng hade en refräng som gick "jag fyller år", men med hennes skorrande skånska lät det som att hon, med skorrande "r", sjöng "åh jag fyller öööööööööööron, jag fyller ööööööööron!".

Jag tror det är bäst att jag håller mig borta från Skåne. Jag har en känsla av att det kan uppstå konflikt och irritation när bonde meets Skåne liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar