lördag 29 januari 2011

Hur vågar man ta risken?

När vi var på djuraffären igår, gick jag och Alexander runt bakom en hylla med Oscar framför oss i vagnen. Då står det en kvinna där med en boxer, som är en ganska så stor/hög hund.

Hon verkade lite "besvärad" över att vi kom där, för hon flyttade på sig med hunden. Dock fick jag intrycket att hunden kanske bara var busig och ville leka, men att en stor hund far runt som ett jehu på en liten trång butik ger inte alltid lyckade resultat. Så hon försvann runt hyllan ganska så snabbt.

Vi blev också klara snabbt och ställde oss i kassan, där också boxer-kvinnan stog. Då gick Alexander fram framför vagnen, mot hunden, trots att den var en bra bit bort, och det var inte så han hoppade fram och skrämde slag på hunden, utan han såg att han kom fram mot hans håll.

Men helt utan förvarning flyger hunden upp och försöker bita efter Alexander. Han backar/flyger bakåt i ren panik och tanten, ett jävla mähä enligt min mening, hann med nöd och näppe få tag på kopplet och fya lite försiktigt.

Alltså hade Pricken gjort helt oprovocerade utfall mot andra kan jag lova att det hade kommit ut ord som inte bör skrivas här, i en ljudvolym som skulle sprängt ljudvallarna. Typ. Fast och andra sidan. Jag skulle aldrig vilja ha en aggressiv hund som biter barn. Och om jag nu hade det endå, så skulle då den hunden absolut inte följa med ner på stan.

Och hur vet jag att hunden gillade att bita barn? Jodå, gulliga matte sa det. Han gillade inte barn i overall/vinterkläder. Vänta nu få se. Det är vinter. Falun har ganska många invånare. Det kom lön den här veckan. Kan det vara så att det är ganska många vuxna/barn på stan då? Och då tar man med sig en hund ner på stan, i den värsta ruschen. Smart. Munkorg kan ju vara ett alternativ att fundera på nästa gång. Idiot.

Alexander blev ganska rädd, så medans tanten gjorde klart sitt stog vi och pratade om händelsen jag och Alexander.

Sen blev det våran tur, och tanten hade tack och lov lämnat butiken, då säger expediten till Alexander "den där hunden ÄR INTE snäll" och frågade om han blev rädd och så, och att det kanske inte är så skojigt att bli utsatt för något sådant, speciellt om man är barn. Och med tanke på vad hon i kassan sa, så undrar jag ju om den hunden har gjort samma entré fler gånger i butiken.

Men jag begriper inte hur man törs ta med sig en sådan hund ut bland folk om man vet att den inte tål barn. Hade hunden kommit fram hade han kunnat gjort ganska så stor skada, och i värsta fall gett men för livet.

Så om ni ser en brun/viltfärgad boxen som är lite halvgalen på stan kan ju ett tips vara att hålla er undan. Alternativt plocka av barnen ytterkläderna.

1 kommentar:

  1. SV: Jag blev skyldig dom 200 år 08, och det var jag tvungen att betala tillbaka.. Jag vet inte om de ändrat på de nu..?

    SvaraRadera