måndag 31 januari 2011

Världen är full av idioter.

Nu känner jag att det har blivit lite väl mycket bloggande om andras hundar, men jag blir bara så jävla irriterad.

Igår när jag var ute med Pricken, gick vi på en cykelväg som går parallellt med vår gata. Då fick vi möte av en kvinna med en lösspringade hund (kan ev vara den som bet P också, är osäker). Iallafall så rusar hunden emot oss, Pricken blir skitskraj, vänder och börjar springa hemåt.

Då hör jag det där jävla mähät till matte kläcka ur sig ett klent "määään stanna då". Hunden? Jodå, det sket väl hon högaktningfullt i och fortsatte jaga oss. Precis som samma hund gjorde förra veckan också.

Så vi hoppade av cykelvägen och gick ner mot gatan och tänkte fortsätta den vägen. Och hunden fortsätter att jaga oss. Och matte? Jodå, hon går på precis som om hon var ute och promenerade utan hund.

Jag såg hur Pricken började tycka det var obehagligt, och känner hon sig trängd och påflugen skulle hon kanske gå till anfall själv. Jag vet inte. Så jag vrålade i åt tantan om hon möjligtvis, skulle kunna tänka sig att koppla upp sin hund, och visa en liten jävla gnutta respekt för andra som också vistas ute?

Inte fick jag det gensvar jag önskade, dvs att hon säger "ja visst" och kallar in hunden. Nejdå, hon ställer sig och tittar på mig och frågar om det är jag som har den elaka hunden, för hennes hund är minsann snäll.

Hade jag haft en kopp kaffe med mig hade jag satt kaffet i halsen, men jag svarade henne att Pricken är inte elak, men hon gillar inte påflugna lösspringande hundar som jagar oss.

Tanten drog en suck och sa lite lamt "jaaaa men kom då Snuttan" ungefär som att det var världens största prestation att använda det där kopplet och behöva ta reda på sin hund.

Alltså jag kan inte förstå vad dessa människor lever i för slags bubbla. De är, precis som jag, ansvarig för allt deras hund hittar på. Skulle Pricken bita någon till exempel, så är det jag som får stå till svars för det. Även om det är en annans hund som flyger på henne först och springer lös.

Jag tycker inte heller om hundar som springer löst om jag inte känner hunden. Jag har också mött många hundrädda när jag själv varit ute med hund. Andra är allergiska.

Så hur vore det, att kanske kunna tänka sig tanken att respektera att andra kanske skiter fullständigt i om din hund är världens snällaste och kanske inte vill hälsa på din hund?

1 kommentar:

  1. Vilka puckon det finns egentligen... man blir faktiskt mörkrädd :-/

    EVENTUELLT ska jag iväg till jobbet på Fredag o visa upp lillfisen - är du hemma nånting? Ska dock skjutsa hem kollegan (syster min) från jobbet därefter så åker jag dit så blir det kring lunch isåfall?

    SvaraRadera