lördag 18 december 2010

Första parkett. Igen.

Var iväg till apoteket idag, men kommer fram och ser att det är stängt. Bestämde mig då för att gå till lasarettet, och måste då passera mitt eget hus för att ta mig dit.

Nästan hemma ser jag en massa svart rök spy ut ovanför mitt hus, hör sirener på långt håll. Börjar springa framåt för att se vart det brinner. Det måste bara göra det.

Närmare ser jag hur röken bara spyr ut från en balkong, och jag tänkte ta en genväg men det var så mycket rök där att jag vågade inte ta den vägen.

Tar mig runt huset och träffar de boende. Det brinner i samma hus som det brann i för ett år sedan. Nu bara i andra änden av gaveln.

Som tur var började det brinna på mittenvåningen så skadorna blev inte lika stora som vid förra branden. Och när vi står där som åskådare av den andra branden kommer hon som bodde i den lägenheten hem.

Grannarna hade träffat henne en halvtimme tidigare, då skulle hon bara iväg och handla lite på Ica. Och kommer hem till ingenting. Såg bara hennes kök som var övertänt. Vet inte hur stor skada det var i resten av lägenheten.

Stog där en stund, men blev tvungen att sticka iväg till apoteket. När jag kom tillbaka var branden till större delen släckt, men de boende fick inte komma in ännu, risken att branden skulle spridda sig innifrån till nästa port fanns fortfarande sa poliserna.

Alla hade åkt iväg, antingen evakuerade eller tagit sig in i värmen på annat sätt. Kvar stog granne K alldeles ensam. Hon ville inte åka eftersom hennes lägenhet ligger vägg i vägg med lägenheten som brann, fast i porten bredvid.

Hon var alldeles skärrad, och hade fått nyckeln hem till granne A, som skulle iväg i ett ärende. Hon ville inte vara ensam så vi gick dit en sväng hon och jag, tog och kopp kaffe och pratade lite skit.

Såg för en stund sedan att polisen började ta bort avspärrningarna så vi gick ut och haffade en av dem, som gav grönt ljus för att man fick gå in. Så då gick jag hem och granne K gick in till sig.

Men hur jäkla stor är sannolikheten att det brinner i samma hus med ett års mellanrum? Är så otroligt tacksam även denna gång att det inte var vårat hus som brann även denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar