onsdag 14 september 2011

Man lär av sina misstag

För snart tio år sedan pluggade jag upp mina gymnasiebetyg på distans. Då hade de en obligatorisk (?) kurs som hette "studieteknik". Hur som haver så fick jag högsta betyg på den där kursen för de ansåg väl att jag fattade vinken med att studera eller något.

Men nu, när jag för en gångs skull skulle behöva den där kursen minns jag ingenting av den.

För här sitter jag med lurarna ipluggade ock försöker lyssna på de föreläsningar jag har fått mig tilldelade, men jag upplever störningar hela tiden i min studiero trots allt.

De yttrar sig oftast i form av högljudd sång, så som "HO lätt DI DÅGGS AU Ho ho!" eller "bajskorv, BAAAAJSKORV OH! OH! Jag ska kööö-ö-ö-ö-ööööööra på dig med min legobil, bajskorv baaa-aa-ajskorv ooooooooh!"

Ibland yttrar det sig i upprepade bankningar i diverse möbler egentligen bara för att man kan banka där, eller varför inte klassikern "mamma.....vet du.....dom.....som bor.....ehm.....ehm.....bredvid oss.....vad har dom.....för.....vahetterä.....för.....vad var det nu igen.....för.....vahetterä.....ehm....."

Så jag kan ju säga att jag är grymt besviken på den där kursen jag läste för tio år sedan, för jag börjar misstänka att anledningen att jag inte minns något av den var för att vi fick aldrig lära oss hur man upprätthåller sin självdisciplin med sådana där småtomtar runt fötterna.

Hur man lurar ner dem i källaren och sitter där tyst och snällt utan att påstå att den är invaderad av både spöken och spindlar. Det var tydligen alldeles för mycket begärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar