lördag 21 maj 2011

Vem lär dem?

Igår hade jag och Alexander varit ute på lite ärenden. Och nej, det var faktiskt inte till ÖoB denna gång.

Hur som haver så på vägen hem frågade Alexander vilken som var min favoritleksak när jag var liten.

"Jag vet inte, lego kanske?" svarade jag.

"Mäh! det är ju ingen tjejgrej!" svarar han.

Alltså, vart kommer detta ifrån egentligen?

Vi lär honom inte vad som är "tjejgrejor" och "killgrejor".

Dagis arbetar på ett sådant sätt som går ut på att utplåna detta med tjej/killgrejor, bemöta alla barnen lika oavsett kön osv. Jag tror till och med de vann något pris eller så för detta arbete.

Alltså så tror jag att detta kommer från andra barn på dagis/lekparken.

Men så kan man ju undra vart de har fått detta ifrån?



Oscar har fått ärva Alexanders gamla "tjejgrej", dvs förbjuden frukt för pojkar.

2 kommentarer:

  1. kan tänka mig att mycket kommer från tv och reklamer. hur ofta sitter en tjej och vill sälja lego på tv?

    SvaraRadera
  2. Här händer det grejer, vändningsförsök o snittid! Då har du inte så långt kvar med andra ord :-)

    Tråkigt det där med "tjejigt" o "killigt", väldigt svårt o få bort tror jag.

    SvaraRadera