onsdag 10 augusti 2011

Dagens goda gärning


Idag har jag lånat ut pengar till en man som heter Pedro och bor i El Salvador. På riktigt alltså.

Pedro behöver ha ett lån på $500 för att köpa in kläder, medicin mm till sin nystartade affär, så att han kan försörja sin familj på tre barn och en fru.

Den totala lånesumman är ca 3200 svenska kronor som han behöver för att starta en hel affärsverksamhet. Men det är mindre pengar än vad vi får i barnbidrag varje månad. Gratis. Utan att behöva göra något för det.

Jag lånade ut en del av den totala lånesumman på $25 till honom genom en organisation som heter Kiva (www.kiva.org) vilket bara blev 167 svenska kronor.

Kiva hjälper människor i fattiga/utvecklings länder att låna pengar så de kan bygga upp sina ruckel till hus eller starta ett företag, för att de inte anses vara kreditvärdiga hos deras riktiga lokala banker.

Nu är det inga stora företag dessa människor startar utan det är till exempel en kiosk som behöver en ny kaffebryggare, en bättre ugn att tillverka tortillas i, eller en sömmerska som behöver kunna köpa in tyger, för att i sin tur kunna förbättra sina inkomster och ge dem och deras familjer ett drägligare liv.

Så jag tror ju knappast att dessa människor tjänar storkovan genom att få räntefria lån, men det ger väl förhoppningsvis mat på bordet.

Jag har fått se en avbetalningsplan på hela Pedros lån, och det är tänkt att han ska ha betalt tillbaka hela sitt lån inom 14 månader. Så nu får vi väl se om det fungerar då, om jag får tillbaka några pengar inom den utsatta tiden.

Nu kanske ni tänker att jag är en naiv lättlurad idiot. Ja, kanske är jag det. Men jag hoppas att detta är seriöst, då jag hittade till denna organisation genom en intervju hos Oprah Winfrey som visades för två år sedan.

Hon intervjuade grundarna till denna organisation som arbetar med detta ideellt, så det är ingen girigburks-chef som sitter och gör en fet vinst på andra människors olycka. Den enda inkomsten Kiva har är genom frivilliga donationer eller genom att sälja sådant där reklamtjafs, som vattenflaskor, nyckelband mm med deras logga på.

Nu var jag feg och lånade ut den lägsta summan man kan låna ut. Dels för att jag faktiskt vill se om det fungerar, men också för att om nu Pedros affär går i konkurs så får jag inte tillbaka mina pengar.

Men om jag har förstått det hela rätt så kommer jag att få min första återbetalning på nästan 2 dollar den första oktober, så jag väntar med spänning för att se hur detta kommer att gå.

Och går jag miste om mina pengar så har jag iallafall den förmånen att bo i ett land där 167 kronor inte är avgörande om huruvida jag kommer att stå på gatan med familjen eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar