torsdag 18 augusti 2011

Vi lever inte på 1920-talet

Jag har förvisso genomgått detta tidigare, men jag måste säga att på sistonde har jag tänk på detta mer och mer och jag blir bara mer förbannad varje gång.

Vi är inte gifta. Men hade vi varit det så hade vi inte behövt göra ett skit.

Men nu är ju situationen annorlunda, eftersom vi är ogifta. Då ser lagstiftningen ut på ett helt annat sätt, och jag måste säga att jag tycker lagstiftningen kränker och diskriminerar ogifta par och det enskilda barnet på flera olika punkter.

Och jag förstår inte varför man ska behandlas annorlunda bara för att vi inte har gift oss?

Hade vi varit ett homosexuellt par så hade vi kunnat anmäla detta till DO så det bara visslar om det. Men nu är vi inte det, bara ett vanligt litet enkelt ogift par, som så många andra, och då är det okej att betee sig såhär.

Jag fick ett brev ifrån socialtjänsten idag. Brevet löd följande:

Socialtjänsten har fått meddelande om att Du fött barn. Eftersom Du inte är gift måste faderskapet för barnet bekräftas.

Jag ber att Du kontaktar mig så vi kan komma överrens om en tid när Du och om möjligt barnets fader kan komma på besök.


Bara några reflektioner över detta brev är att Linnéa har faktiskt både en mamma och en pappa. Det är inte bara jag som har fått barn, även om allt ansvar och rättigheter till barnet dumpas på mamman på både gott och ont.

Pappan får inga som helst rättigheter till sitt barn om det inte passar mammans galoscher. Skulle M dessutom dö idag så blir Linnéa pappalös, bara för att vi inte är gifta. Och inte bara det. Hon skulle inte ha rätt att ta del av arv eller bli berättigad någon barnpension.

Och raderna "... och om möjligt barnets fader kan komma på besök" Vaddå "om möjligt"? Är man mindre kapabel bara för att man råkar vara pappa? Har de någon form av handikapp jag har missat?

Så inte nog med att vi nu ska, åter igen, tvingas redogöra hela vårt sexliv inför helt okända människor, bara för att vi är ogifta, fanns det också en länk med i brevet till en sida på Socialstyrelsens hemsida.

Jag var tvungen att gå in och läsa där, och det första jag möts av när jag öppnar sidan är ett par rader som lyder följande:

"Broschyren går igenom vad som gäller då föräldrar inte bor ihop men har gemensam vårdnad om sitt barn. Fokus ligger på praktiska frågor, så som vem som ansvarar för vad, hur mycket barnet får bestämma själv och hur man hanterar ett bristande samarbete mellan föräldrarna för att skydda barnet."

Alltså, som ogift räknar man dessutom med att man inte heller bor ihop eller kan enas om vem som ska ansvara över vad gällade barnet. Själv trodde jag att det krävdes två för att dansa tango, men men...

Jag funderar seriöst på att anmäla detta. Men fy rutti vilket jobb det kommer att bli.

Eller så kan vi gå och gifta oss. Då är inte detta längre ett problem.

1 kommentar: