fredag 3 september 2010

Då var nollan spräckt.

Japp, den där nollan som jag har haft i 5 ½ år och varit ganska mallig över är numer spräckt.

Nollan i mitt traderaomdöme för negativa omdömen. Blir så irriterad när jag inte ens gjort något fel, och ändå gjort allt jag kan för att försöka ställa det till rätta.

En tjej köpte ett klösträd av mig via tradera på "köp nu". Som de som använder tradera vet, så går det ju då automatiskt på en gång ett vinnarmail till säljaren med adressuppgifter mm till köparen.

Jag skickar vinnarmail med kontouppgifter mm till tjejen, och när pengarna sitter på kontot så lägger jag beställningen för leverans till hennes adress, som fanns uppgiven i vinnarmailet.

Sedan, när paketet redan är ute på vägarna, först DÅ kläcker hon ur sig att hon har flyttat och har ny adress. Tog kontakt med posten och försökte stoppa paketet, men det kan de inte göra, inte heller kunde man ändra leveransadress.

Vilket i och för sig är i sin fulla rätt, annars skulle man väl kunna begå stöld/bedrägeri.

Iallafall, så sa posten att ska de ändra leveransadress så måste paketet gå i retur till avsändaren som att adressaten är okänd, så får avsändaren skicka det på nytt, till rätt adress.

Men så var den uppgivna adressen på denna tjejs fd skola, som så glatt kvitterade ut paketet innan de ens visste om hon fanns kvar där, och därmed har posten gjort sitt tycker de.

Så läget där vi hamnade då var att det skulle kosta 455 kr om skolan skulle skicka paketet till rätt adress.

Tjejen ville inte betala detta då hon faktiskt hade lämnat rätt adressuppgifter på sin tradera, och jag vill inte heller betala för det när jag har gjort min del av avtalet.

Men så tänkte jag då, om tjejen har lämnat rätt adress och tradera har problem med uppdateringarna, så kunde jag ju höra med dem.

Men när jag fick svar ifrån tradera blev jag lite full i skratt, läs själv:

Hej Jennie

Vad bra att du hör av dig så att vi kan hjälpa er vidare.

Jag har kikat på auktion xxxxxxxx och köparens uppgifter och tyvärr ser det ut som att köparen inte uppdaterade sina adressuppgifter på Tradera förrän efter det att auktionen hade avslutats. Av den anledningen fick du också de gamla adressuppgifterna i vinnarmailet.

Det är alltså köparen som har uppdaterat sina adressuppgifter för sent och därmed dessvärre den som får stå för de kostnader som tillkommer för att skicka paketet till hennes nuvarande adress.

Om köparen har några funderingar kring detta är denne välkommen att höra av sig till oss.

Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt.


Skickade naturligtvis en kopia på traderas svar till köparen, som först då erkänner att det var såhär. Först hade hon köpt via "köp nu", sedan gått in och ändrat sina adressuppgifter och förväntat sig att jag skulle bli uppdaterad om detta, och eftersom jag skickade till hennes gamla adress får jag nu betala för frakten.

Så jag förklarade för henne hur "köp nu" fungerar, samt ifrågasatte varför hon inte mailade mig och dubbelkollade detta med adressen innan hon t.ex skickade pengarna.

Men det vill inte riktigt kännas vid. Istället skyller hon då på att jag inte har ändrat leveransadressen genom att gå in på postkontor etc. Vilket jag också försökt förklara för henne. Jag kan liksom inte ändra på postens regler. Hur gärna jag än vill.

Det var traderas fel att inte adressen hade skickats till mig också. Så någon skulle betala frakten men det var inte hon, utan jag eller tradera skulle stå till svars för hennes misstag.

Och då kommer detta. Inte hela världen i och för sig. Men det känns så jäkla sugit att få det för att hon själv är ett jävla klantarsel.



Bu fucking hu! I will miss you nolla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar