söndag 5 september 2010

Fördomsfull och inskränkt.

Alla har vi nog fördomar, så även jag. Jag har faktiskt flera stycken, även om jag faktiskt försöker se bortanför dem.

En av mina fördomar är att alla i norrland är inskränkta torrbollar utan större kunskap om omvärlden. Men ju mer jag läser lokalblaskan på www.dt.se tror jag nog att Dalarna måste läggas till till norrland och dess inskränkthet.

En snabb överblick i blaskans artiklar kan man snabbt se att det finns tre grupper av människor som kommenterar, och som också är bosatta här i Dalarna.

Grupp 1 "vi som hatar poliser".

Grupp 2 "vi som hatar invandrare".

Grupp 3 "vi som hatar vargar (och tror dom äter upp våra barn)".

Igår publicerades det en artikel som fick grupp två att gå i taket med sin proaganda. På Kupolen i Borlänge hade en mamma varit där med sina två barn, varav den ena åkte vagn. Det äldsta barnet sprang ifrån henne och hon lämnade vagnen och sprang efter det äldsta barnet. Hon var då bara några meter ifrån vagnen.

Men så ser hon att en man går iväg med vagnen, med hennes barn i vagnen, och försökte alltså stjäla hennes barn. När mannen inser att han är påkommen släpper han vagnen och försvinner snabbt från platsen.

Till polisen uppger mamman ett signalement på mannen som försökt stjäla hennes bebis. Signalementet publicerades i tidningen, och han beskrivs, utöver ålder och klädsel, som mörkhyad.

Folket går i taket och kallar tidningen för rasister som skriver att barna-tjyven är mörkhyad. Ja men om han var det då? Vad ska det stå då liksom? Hade han varit vit eller kanske asiat så tror jag de hade uppgett det också.

Och jag tror inte mamman lämnar falskt vittnesmål för att hon ev skulle ogilla invandrare eller på något vis vill skapa politiskt debatt när hon varit med om en sådan hemsk sak. Jag hade nog blivit knäpp själv om något sådant hade hänt mig.

Men, så när man läser debatten som är i full gång, ska ni inte tro att någon verkar lägga större möda på att rikta sitt tyckande mot att sådant drägg som stjäl barn ska sitta bakom lås och bom.

Nej nej, det är socialdemokraternas fel att mannen försökte sno ungen. För det är sossarnas fel att vi har så många invandrare här i Sverige. Vaddå dra alla över en och samma kam. Att det är en endaste enskild störd individ som diskuteras verkar inte bekomma mobben. Att hans gärning inte sitter i hudfärgen.

Sedan flikar några in att det måste ju vara för att det finns så många somalier i stan, så gärningsmannen var säkert somalier. Mörkhyad som mörkhyad, alla ser likadana ut eller vad?

Men inte får vi glömma de kära SD anhängarna. Att mannen förstökte sno bebisen läggs skulden på alla som inte röstar på SD. Vet inte om de faktiskt inte sänker sig en aning själva när de anser att pajasar som denna:

http://www.youtube.com/watch?v=vwgR792Jkx4&feature=player_embedded

ska styra vårt land. Jag skrattade så tårarna sprutade när jag såg den! (den måste ses!)

Eller som flera sa i debatten "ja nu blir det att rösta på SD", så för vad en endaste enskild individ gjorde, dömer vi här i Dalarna ut varendaste invandrare.

Själv tänker jag rösta på SD, jag är ju rädd att jag inte kommer få fira julafton något mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar