söndag 13 februari 2011

Avgiftsfri skola?

Utifrån det mina vänner med äldre barn berättar, är det bara att konstatera att jag/vi kommer bli ruinerade i höst när Alexander börjar skolan. Och gud bevare oss att vi skulle hamna på socialbidrag/försörjningsstöd, då kommer Alexander att hamna i det "fattigmans-fack" barn med fattiga föräldrar hamnar i, trots att de inte ska göra det enligt lag.

I alla de tidningar jag läser över nätet är det nästintill dagligen man kan läsa om de familjer som har en förälder (ofta ensamstående dessutom) som är sjuk och blir utförsäkrad, en del hamnar på försörjningsstöd, andra får inte ens det.

Man kan läsa att barnfattigdomen bara ökar och ökar. Och då någonstans i detta elände de har inom familjen, att de knappt har råd med mat på bordet, kommer skolan med sina olika krav.

Man pratar så fint om att det inte får bli klasskillnad på barnen i skolan, inget "vi och dom", alla ska ha samma rättigheter osv. Det låter ju väldigt fint och behjärtansvärt, men fungerar verkligen detta i praktiken?

Jag har fått berättat för mig att det kommer med lappar hem med barnen där det så snällt står skrivet att man ska köpa med frukt dagligen till fruktstunden, det ska vara inneskor, uteskor, speciella regnkläder, hjälmar, skridskor, skidor, ryggsäckar, medlemskap i Mulle, badkläder, badmössa, sittunderlag, termos bla bla bla bla bla. Listan kan göras väldigt lång. Som förälder antas du ha obegränsat med pengar.

De barnen som har föräldrar inte kan punga ut med pengar till all dess utrustning, de får göra en alternativaktivitet som inte kostar något. Därför ville jag luska ut lite mer om detta vad som gäller här i kommunen, vad får skolan kräva och vad får de inte kräva? Hur avgiftsfri är den avgiftsfria skolan egentligen?

Som min vän Zara berättade om sin sons dagis. De skulle åka skridskor. De föräldrar som inte kan köpa skridskor, deras barn fick leka i en snöhög bredvid. Hur fan förklarar man för en treåring, som inte begriper detta med pengar, att denne inte får vara med de alla andra barnen? Klasskillnad redan i sandlådan med andra ord.

Majblommar driver ju dessa frågor rörande barnfattigdom, och de skriver i en rapport följande:

"I skollagen står det tydligt att skolgång ska vara gratis i Sverige. Det får förekomma enstaka tillfällen när en obetydlig kostnad får tas ut av skolan i samband med utfl ykt eller annan aktivitet. Vad som räknas som obetydligt är dock fritt för tolkning och i olika skolor, i olika delar av Sverige, hanteras frågan på olika sätt, eller så hanteras den inte alls."

"Däremot delar Majblomman inte
Skolinspektionens bedömning av hur höga avgifter som kan kallas obetydliga.
Följande belopp presenteras:
• 700 kr för läromedel, inklusive miniräknare, i gymnasial utbildning
• 300 kr för en studieresa
• 100 kr för ett studiebesök
• 100 kr för aktiviteter kopplade till idrott och hälsa (friluftsdag)
• 100 kr för klassresa per termin (frivillig schablonsumma i förväg)"

"Enligt undersökningar som Majblomman gjort framgår det att smärtgränsen för
många ekonomiskt utsatta familjer går redan vid 20 kronor per barn och tillfälle.
Föräldrar som inte har råd att betala bussbiljett eller inträde till museum tvingas
sjukanmäla sina barn när det är dags för utflykt. Detta är inte förenligt med lika tillgång till skolgång."


Jag såg av en slump när jag var till ÖB i ett ärende, att man kunde köpa skridskor där för 299 kr tror jag. Och då antar jag att ÖB ligger bland de som har lägst pris.

Så om föräldrar enligt Majblommar knappt kan betala 20 kr, hur sjuttsingen ska man då ha råd med 300 spänn bara för att barnen ska åka skridskor nån gång då och då på dagis/skolan?

Då det enligt Majblomman tolkas olika från kommun till kommun hur stor denna så kallade obetydliga summa är, ringde jag till skolförvaltningen i Falu kommun, med frågan om det finns någon bestämd summa som skolorna här i kommunen får begära av föräldrarna, samt vad de anser om att man som förälder ska bekosta all denna utrustning som krävs till skolans aktiviteter.

Svaret jag fick var av skolchefen Jonatan Block. Ha sa förvisso att han var ny på tjänsten och inte helt insatt i reglerna, men att hans tolkning av en obetydlig summa var 10-100 kr vid något enstaka studiebesök.

Jag frågade också honom om vad han ansåg om detta med de obligatoriska fruktstunderna som existerar på iallafall min vän Zara´s dotters skola, att ta med frukt varenda dag under hela läsåret. Det är defenetivt inte en obetydlig summa enligt honom. (Bryter då den skolan emot skollagen undrar då jag? Hur många fler skolor har dessa obligatoriska fruktstunderna?)

Vidare frågade jag honom vad han ansåg om detta med att barnen ska ta med sig skridskor, skidor etc. Han sa då att det ingår ju inte i läroplanen att man ska kunna åka skridskor/skidor, och då bör skolan ordna något alternativ, så som låneskidor/skridskor till de som inga har.

Men någon bestämd summa verkar inte finnas i kommunen vad som anses vara obetydlig, och heller inga regler om hur mycket prylar föräldrarna ska tvingas köpa till skolans aktiviteter.


Skolförvaltningen säger en sak, skolorna gör en annan. Så nog tror jag att det är lite "vi och dom" här i kommunen. Kanske man skulle kommunicera med varandra, det kan ju vara ett steg i rätt riktning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar