tisdag 1 februari 2011

Hot och lögner går hem.

Många är vi väl som har upplevt krångel vid matbordet, att barnet vägrar äta något speciellt. Ena dagen är köttförssås det godaste som finns, för att nästa dag vara det äckligaste som finns. Eller så vill de ha godis och annat snask även fast det inte är lördag.

Så här följer några av mina pedagogiska tips och råd hur man kommer runt det där. Dock måste man vara lite observant på barnets ålder och intressen.

Om jag dricker cola brukar Alexander också vilja ha. Men eftersom jag är en sådan bra förälder tycker inte jag att han behöver dricka läsk dagligen. Därför har jag bara sagt att det är inte alls cola, utan kaffe. Det fungerade utmärkt, ända tills han kom på att jag aldrig dricker mitt kaffe utan mjölk.

En annan sak är att jag är en riktig sucker för choklad och lakrits. Alexander är bara en sucker på choklad. Eftersom jag är nyttighetsministern själv och tycker att barn bara ska äta godis på lördagar kan det ju bli problem om jag vill äta godis själv mitt i veckan. Innan läggdags.

Därför köper jag då lakrits, för det är bara jag i detta hushåll som gillar det. Om då Alexander undrar vad det är jag äter, så säger jag att det är lakrits, inte godis. Och lakrits äter jag bara för att jag har ont i magen. Inte för att det är godis eller så. Den gubben går hem och jag får ostört fortsätt att knöla i mig resten av godispåsen.

Den eviga grönsaksfrågan har ju alltid varit ett problem hos oss. Det har varit ett rent helvete att få i ungen grönsaker. Jag har gjort försök till att blanda i grönsaker, tex ärtor eller majs, i såser, köttfärssås etc. När Alexander har sett maten har han skrikigt av skräck "är det där ärtor!?!?!". Nej nej, tok nej! Det är bara roliga gröna kulor som får maten att se godare ut. Men de smakar absolut ingenting.

Tyvärr genomskådade han min lögn när han blev äldre. Då gick det inte att hitta på att det var några stolliga krumelutter i maten som bara gjorde att den skulle se godare ut. Då fick jag helt enkelt köra med mina hot. Alltså att barn som inte äter grönsaker (eller maten överlag) får ingen energi till att spela dator. Då får man kanske gå och sova istället. (Helst ska man hota med favoritspelet just för den dagen, det har bäst effekt. Eller om det handlar om ett tv-program eller vad barnet nu gillar.)

Att sunka till maten går också hem. Men hjälp av karamellfärg. Helst grön sådan. Då kan både mos och pannkakor bli världens roligaste.



Kräksplättar med bajsglass.



Snorkola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar