torsdag 4 november 2010

Snåljåpen kalkylerar...



Nu vart ju detta troligen inte Guds vackraste skapelser och inget bröd man tar med sig till kyrkan och delar broderligt med Jesus. Men inte stör det mig, eftersom jag ändå lyser med min frånvaro i Guds hus.

Nu är det nog säkert mycket möjligt att det går att göra dessa limpor lite tjusigare, men efter mitt kartongbärande hade jag ingen själ kvar att investera i baket.

Men snåljåpen har idag sparat detta hushåll med ca 50 riksdaler idag. Det blir 100 kr på en vecka. 400 spänn på en månad.

Dessutom så går det skitsnabbt att sno ihop dessa. Perfekt om man har en skrikig unge som påkallar konstant uppmärksamhet ;D

Därför tänkte snåljåpen vara lite generös idag och dela med mig av receptet. Man blir ju så glad när man är Cash-Queen liksom ;)

Latmajas Limpa

1 liter vatten
2 pkt jäst
75 gr smält margarin
1/2 dl socker (eller sirap)
1 msk salt
2,2 kg mjöl

Rör ihop allt till en deg, dela degen i fyra lika stora bitar som rullas ut till fyra limpor. Lägg dem på plåten och in direkt i en kall ugn, längst ner i ugnen. Vrid då på ugnen på 200 grader och låt de grädda i ca 55 minuter.

Personligen föredrar jag att stoppa i en påse brödkrydda, tycker det blir lite smaklöst annars.

Men allt som allt tog det typ en kvart då det inte behöver jäsas och joxas.

2 kommentarer:

  1. meeh, hur mycket mjöööl ska man ha då?

    SvaraRadera
  2. Gott, jag har också bakat idag! Jag har just lagt upp en tävling om du är intresserad!

    SvaraRadera