tisdag 5 oktober 2010

Att inte räcka till.

"Snälla, var lite tyst så att inte Oscar vaknar". Jag håller på att grädda pannkakor till lunch och jag har ingen lust att pendla mellan spisen och Oscars säng för att peta i nappen åt honom. Jag vill heller inte att han vaknar, för då är han antagligen hungrig, och jag kan inte grädda pannkisar och ha honom på magen samtidigt.

Kattskrället Per springer och krafsar på skåpluckorna. Det smäller som bara den då. De är rastlösa och allmänt dryga att jag bara har lust att kasta ut dem. Alltså sådär Nej-nu-jävlar-åker-ni-ut-på-Blocket-allihop!-dryga. Tror att det beror på att det blivit höst och kallt ute, så balkongen är inte öppen lika mycket nu.

Glömde slå på fläkten och det bara osade rök ifrån spisen. Blev tvungen att öppna fönstret ut mot balkongen för att inte brandlarmet skulle börja tjuta, så nu kunde dryg-katterna passa på att ta sig ut också.

På tal om det så ska faktiskt brandlarmet testas för att se om det finns batteri kvar. Men det ska vi göra. Någon dag. Sen. Hoppas bara vi hinner göra det innan kåken ev står i lågor.

Dryga katten Per har jag varit på väg in i badet med i två veckor. Men hur ska man hinna med det när man knappt hinner med att duscha varken sig själv eller barnen? Måste dock göra det någon dag. Helst innan han är ett tovpaket och blir tvungen att rakas ner. Det kommer inte gå så bra på kommande utställningar då.

Diskberget växer sig större. Jag struntade nämligen i att diska i morse som jag oftast brukar göra när Alexander var på dagis. Men jag ville faktiskt inte diska. Jag kände mig som en obstinat sexåring som står med armarna i kors och skriker "Nej! Jag vill INTE diska! Så det så!"

Borde måla klart hallen också. Men det blir väl inte idag heller, som vanligt. Tror jag har hållt på med detta projekt i en fyra-fem veckor nu kanske? Känner mig lite stressad över andra mammors fina bloggbilder på barnen. Deras barn sitter snällt och fint på bilden som ser ut att vara hämtad ur Ikea-katalogen. Perfekt inrett och inte en endaste dammtuss.

Hur sjutton hinner de?? Eller photoshoppar de bilderna på sina barn? De där supertjusiga cupcakesen med tjusig frosting och diverse dekor, är det i själva verket barnens mormor som bakat detta, men det framgår inte i mammans blogg?

Utan inlägget tillsammans med det frestande bilden låter ungefär "Det-här-snodde-jag-ihop-när-vi-kom-hem-från-dagis-nej-nej-mina-barn-är-aldrig-trötta-och-sura-se-så-fint-Simon-2-år-har-bakat-nu-ska-vi-läsa-bok-bygga-pärlplattor-och-spela-spel-baka-ännu-mer-och-hälsa-på-tremännigarna-i-Skåne-hej-och-hå-vad-det går!"

Själv är ens bilder på barnen bland banan-kartonger, damm och klädhögar. Är glad om jag hinner ge dem mat på dagarna. Ungefär.

För övrigt så skriver jag ju detta inlägg samtidigt som jag gräddar pannkakorna som sagt, annars har jag aldrig hunnit. Undrar bara om jag kommer att hinna äta själv, eller om jag kommer att få äta ståendes samtidigt som Oscar sitter i bärselen med sin flaska?

Snart är det jul också, kan man få önska sig längre dygn? Alternativt hemtjänst? För jag begriper verkligen inte hur en del hinner med så mycket?! Hur gör de? Ljuger de? Eller får de betala sitt pris för att flänga fram och tillbaka lite senare i livet?

För som en sådan där vanlig förälder som inte är gjord av tid och energi, önskar jag mig annars ett tagentbord som man kan ratta vardagen med.

Tänk vad underbart det skulle vara att slänga sig ner i soffan en kväll med något gott, klicka på Ctrl+Alt+Delete och hela hemmet blir återställt så som det ska vara. Jag skulle nog också passa på att använda mig av Esc-tagenten. Iallafall när storhandlig står på agendan.

Alexander har redan ätit klart och vill börja pyssla med mig. Förklarar för honom att jag också vill äta. "Ja men gör det då!" får jag till svar. Jo,tack, jag försöker. Men det är inte så bara bara. Jag känner mig som Alfons, men jag ska faktiskt bara... innan jag kan äta.

Och så här rullar det på hela dagarna. Inte konstigt att det blir kaos i hjärnan ibland. Är det sådant här man får lära sig på BVC´s föräldrakurser? Att vara sådär äckligt effektiv menar jag? Isådanfall ska jag ringa dem på direkten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar