fredag 8 oktober 2010

För snart ett år sedan.

Satt och gick igenom mina foton, och hittade bilderna från branden i slutet av oktober förra året.

Jag tror klockan var omkring 2 på natten när M kommer och väcker mig och säger att det brinner i Limpan. Ja, huset kallas för Limpan av oss boende här.

Tittar ut genom sovrumsfönstret och ser att ena änden av huset står i full brand.


Bild stulen från dt.se

Många tankar for igenom huvudet och jag kastade på mig kläderna och gick ut. Kom även att tänka på min lilla kattunge som fanns i byggnaden och skulle hämtas hem ett par veckor senare.

Ute luktar det brandrök, det flyger aska överallt. Hett är det. Väldigt hett. Försöker ta mig runt Limpan, men det är avspärrat överallt. På ena sidan gick det inte att gå, för där var räddningsarbetet i full gång.

Springer till andra änden av byggnaden. Även där var det avspärrat men jag passerade den endå. Hittar en polis som jag frågar vart de boende finns någonstans. Poliskvinnan säger att en del finns på parkeringen mitt emot huset, andra har redan tagit hand om kommunens Posom-grupp.

Passerar ytterligare ett par avspärrningar och kommer fram till parkeringen. Där finns flera boende, ambulanspersonal och andra grannar som kommit ut med kaffe och filtar.

Hittar på L, kattuppfödaren som jag skulle köpa Per utav. Hon står där, tillsammans med sin hund, och två transportburar som är knökfulla med katter.

Hon, precis som många andra, kunde inte åka därifrån, då de ville veta om en överhuvudtaget skulle ha ett hem att återvända till, eller om allt skulle förvandlas till aska, precis som flera andras hem redan gjort.

Hon, L, vet inte vart hon ska ta vägen. En massa brandrök blåser på katterna. Om alla är med vet hon inte. Hon låg och sov och vaknade av att någon bankade på dörren. Yrvaken möts hon av en brandman som meddelar att lägenheten måste utrymmas omgående. Hunden kunde hon ju ta i koppel, men katterna, ja där hade hon fått med sig alla kattungar iallafall, men de vuxna? Ja där stoppade hon bara in de hon fick tag på i burarna och sprang ut.

Det är ganska många ute på parkeringen. Både folk från den brandhärjade byggnaden, men även vi andra från husen runt omkring. Men trots att vi är så många som står där så är det en kuslig tystnad som råder.

Blir avbruten i mina tankar av en brandchef som kommer med en lista och ska pricka av mig, samt meddela att det går en skjuts ner till krisgruppen strax. Visste inte vad jag skulle säga. Blev något i stil med "Ehm, men jag bor inte här, jag...ehm.. tittar bara".

Ringer in till M och ber honom röja vardagsrummet. Vi bestämmer att vi ska gå hem till mig med L´s katter. Sagt och gjort, det bara väller ut katter i vardagsrummet, mitt i natten.

Vi går tillbaka ut igen. Åter igen kommer den där ansvarige brandmannen och säger att nu går sista skjutsen ner till krisgrupperna. L, samt de sista boende åker med ner till stan.

Vi är några andra som står kvar och tittar, branden är fortfarande i full fart.

Går hem en sväng, och då går M ut och tittar lite.

Går in till L´s katter som verkar lite konfunderade var sjutton de gör där. Men jag ser flera katter som inte är där. Ringer till L för att fråga hur många katter hon har. Men hon var så chockad så hon svarar bara att hon inte vet.

Kommer iallafall på några stycken som jag vet hon äger, men som inte finns hos mig.

Hämtar ett par burar och springer tillbaka till huset. Får tag på en brandman, förklarar att det finns fler djur kvar där inne. Efter lite övertalning följer han med mig in i L´s lägenhet och jag hittar de sista, absolut panikslagna.

Väl hemma igen inser jag, att tillsammans med mina katter, är det för tillfället över trettio katter i min lägenhet.

Senare på morgonen, är branden släckt och de boende får återvända hem igen. De som har något att återvända till.



Balkongen där branden började.

Varför det började brinna har inget fått veta. Har inget stått om det i tidningen, inte ens de boende som fick allt de ägde och hade förstört fick en förklaring. Locket har lagts på och är ordentligt låst.

Detta hemlighetsmakeri har ju inte helt oväntat lett till en hel del spekulationer. Men den vi tror är den mest troliga är att där brandens startade, en balkong på tredje våningen, är att de som bodde där har slarvat med sina cigaretter.

Grannen I, som bodde i lägenheten under, har berättat att flertalet gånger har det trillat ner glödande fimpar/cigaretter på hennes balkong. Hade hon inte sett dessa hade det mycket väl kunnat börja brinna hos henne.

Så om de slarvar så mycket att glödande cigaretter trillar ner till grannen, hur mycket har de då slarvar hos sig själva?

En av artiklarna som skrevs om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar