måndag 12 juli 2010

8 Juni




Var vaken till kl 3 i natt av Oscars härjande. Som vanligt ;)

Gick en sväng med vovven i det härliga vädret och bokade en tid åt Lizzie hos veterinären :( Usch, fy fan, det känns inget roligt alls, men hon mår ju inte direkt bra. Lilla pluttan skulle ha fyllt 11 år om en månad ungefär.

Hann inte vara hemma länge innan de ringer mig ifrån Svensk DirektReklam. För jättelänge sedan anmälde jag mig som intresserad att arbeta där. Tyckte det verkade vara en lugnt jobb och man känner ju till området här, så det kan ju inte vara speciellt jobbigt att fixa ett par timmar på helgen. Och spara in nån a-kassa dag dessutom. Och så ser det fint ut inför AF ;)

Kände att jag vart lite tagen på sängen, då jag sa att jag var föräldraledig nu och bad att få återkomma då jag ev måste prata med FK först också bland annat. Vill ju diskutera igenom detta med M också. Men lite extra pengar är ju aldrig fel endå.

Men, nu kommer vi till det där riktigt pinsamma. Lönen. Mitt tilltänkta distrikt var då på ca 200 hushåll, och han sa att det skulle ta ca 3-4 timmar / gång. Man ska dela ut en gång i veckan, så vi säger att det då handlar om ca 12-16 timmars arbete / månad. Då pratar vi bara om tiden det tar för utdelning, då är det inte ens sorterat ännu, vilket också tar ett par timmar.

Killen jag pratade med sa att man får betalt beroende på hur mycket reklam man delar ut, men att det handlar om 100-200 kr / gång. Alltså, om vi säger att man i snitt lägger ner 20 timmars jobb/ månad på detta, borde det då ge mig en inkomst på mellan 400-800 kr FÖRE skatt. Jag antar att det var före skatt iallafall. Har aldrig varit med om att man inte diskuterar lönen före skatt.

Vilket betyder, att de kan vara så illa att man får ca 65-70 kr kvar, efter skatt, för att ha delat ut reklam i 200 postlådor :O Och det skulle ge en timlön på 17,50 kr efter skatt. Helt jävla hutlöst!

Jag bad ju som sagt att få återkomma med mitt svar, måste fråga om lönen igen då. Tänkte först att det handlade om 100-200 kr/ timme, men jag är helt säker på att han sa "per gång". Är det på det viset, snacka om slavlöner! Jag menar, har ens de där stackars lurade och utnyttjade bärplockarna ifrån Thailand som vart utskickade nånstans i norrland SÅ låg lön?!

Näe, liiiiiite mer än så anser jag att jag är värd än 17 spänn i timmen så de får nog se sig om efter personal någon annanstans tror jag ;)

Vid 16:30 var det dags för M att åka till veterinären med Lizzie. Alexander bröt ihop helt och hållet och ville inte att hon skulle åka till "tanten i skogen". Vi har ju pratat om att hon ska flytta i flera månader, men det blev väl så verkligt för honom nu när hon faktiskt åkte.

Samtidigt så var man ju ledsen själv också och så ska man försöka trösta honom som sitter på golvet och stortjuter :( Men det kändes skönt att han iallafall fick en chans att säga hejdå till henne. Katten Kenneth vi hade som bara ramlade ihop och dog mitt framför ögonen på mig för drygt ett år sedan hann han ju aldrig säga hejdå till.

Kenneth dog på natten, så han fick aldrig se kroppen heller, och jag tror han blev ganska chockad och ledsen över detta för han har pratat mycket om detta sedan det hände.

Så vi tog en promenad med hunden i skogen för att hitta på något annat att sysselsätta tankarna, men där blev vi ju bara sönderbitna av den förbaskade myggen :/

Gick hem och lämnade Oscar och hunden, och vi var hemma samtidigt som M kom tillbaka ifrån veterinären. Var hemma en liten stund, sedan vid 19 tiden gick jag och Alexander ut igen för att åka sparkcykel. Vi gick en ganska lång bit, men sedan när det var dags att vända hemåt ville han fara ända ner till tågstationen, så vi gjorde väl det då.

På vägen ner till stationen började vi prata om hur farligt det är att gå på tågspåret mm. Eftersom Alexander anser sig själv vara något av en superhjälte kunde han inte riktigt förstå hur pass farligt det är. Men när vi kom ner till stan passerar man ett ställe där anhöriga har lämnat blommor och ljus till den killen som tog livet av sig framför tåget för ett tag sedan.

Så Alexander frågade vad som hänt och så, och jag sa att en pojk hade lekt på spåret och blivit påkörd och åkt till månen. Så då sa han väl något om att han skulle aldrig leka på spåret, och jag svarade honom att om han åkte till månen så skulle mitt hjärta gå sönder och jag skulle aldrig bli glad igen.

Fortsatte bort till stationen och då gick vi längs med spåret. Då säger sötungen att han inte vill gå så nära spåret, för han är rädd att han ska krossa mitt hjärta <3

Väl framme vid tågstationen vilade vi lite och hoppades att det skulle komma nåt tåg men det gjorde vi inte. Istället hittade vi på en gubbe som Alexander babblade X2000 med och skrek att han kunde behålla sina tjejbaciller för sig själv ;)

När vi skulle hemåt så var det en väldigt trött unge jag gick med, och jag fick lura honom att hans sparkcykel kunde vara ett X2000 så kunde vi köra race hem. Det jävliga var att jag åkte ju på att springa själv, och HUR ofta gör man det liksom?! ;) Så det slutade med att jag prejade ner Alexander i det höga gräset så han flög av sin sparkcykel ;)

Så vi var ute i 2 timmar, och vi har hittat ballonger, kastat massor av stenar i Tisken, lurat stadens stjärnlag (a-laget alltså) att vi kör i diket. Jag har varit snygg på stan med Alexanders cykelhjälm på huvudet, tyvärr kunde jag inte se själv hur jag såg ut, men det var nog inte så vackert hur det än var ;)

Väl hemma fick jag veta att kyckling skulle stå på menyn. Men jag har ledsnat på det då det känns som att vi äter kyckling 9 dagar av 7 i veckan, så jag propsade på att vi skulle göra pizza istället. Fick som jag ville, på ett villkor. Att jag diskar bakmaskinen efteråt :s Men det kan det väl vara värt, det blir ju åtminstånde inte kyckling och liiiiis en dag till ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar